tirsdag 25. november 2008

Lokalmiljøets skattekammer

”Der alle tenker likt, tenker ingen langt”

Gælisk ordtak

Det er forskjell mellom høyre og venstre, gutt og jente samtYin og Yang – noe som er vanskelig å bestride. Men vi hører også stadig vekk, i alle fall har jeg gjort det, at det er forskjell mellom teori og praksis. Når dette er sagt, har vel de fleste av oss fått spørsmålet fra en elev: ”Hvorfor må jeg lære dette, hvor kan jeg bruke dette i virkeligheten?”. Kanskje det er dags for å ta en kikk på hva man kan gjøre for å unngå en slik innstilling fra elevenes side? Jeg fikk i hvert fall lyst å se nærmere etter om det finnes tiltak, både innen metode/aktiviteter og læringsstrategier, som kan bidra til å endre denne innstillingen. Personlig er jeg i hvert fall overbevist om at en slik endring vil øke elevenes motivasjon for å lære.


Teori eller praksis?

Første gang jeg, personlig, fikk spørsmålet "Hvor kan jeg bruke dette i virkeligheten?", var det to situasjoner som dukket opp i hodet mitt. Den første situasjonen er fra videregående da en elev som gikk byggfag uttalte at før han skulle regne ut annbud for ulike oppdrag, var matematikk-interessen hans lik null. Etter denne aha-opplevelsen endret synet seg fullstendig og han er i dag utdannet byggingeniør fra NTNU.

Der den første situasjonen er fra vår egen tid, er den andre nesten 300 år gammel – nemlig et Ludvig Holbergstykke ved navn Erasmus Montanus. Stykket er skrevet i 1722 (http://www.kloken.no/) og ”min situasjon” er da Rasums Berg, etter å ha blitt sendt til Kæbenhavn for å studere, kommer hjem på besøk. Da har han distansert seg fra en konkret virkelighet og bedriver tiden med å leke med ord og tanker. Denne oppførslelen provoserer Jakob, bror til Rasmus, som må konsentrere seg om mer grunleggende problem som for eksempel å skaffe mat på bordet.

Begge eksemplene viser at det er en forskjell på teori og praksis, men på hver sin måte. Erasmus Montanus benyttet ikke sine ferdigheter til noe som gav praktiske resultater (merk at jeg skriver ferdigheter og ikke kunnskaper, da jeg mener kunnskaper er noe som må gi praktiske resultater). Byggingeniøren vår oppdaget derimot en kobling mellom det teoretiske og det praktiske. Motivasjonen denne oppdagelsen skapte, åpnet en ny betydningsfull verden for dette menneske – som igjen har gitt verden rundt han en enda større ressurs.


Hvordan utvilke dagens skole??

Som kommende lærere er vi pålagt å gi hver enkelt elev best mulig utvikling og utdanning. Begrepet ”Tilpasset opplæring” står svært sentralt i dette arbeidet der elevens evner og forutsetninger skal stå i fokus (http://www.udir.no/), men hva med kreativ opplæring for å gi elever en kobling mellom teori og praksis?

Et virkemiddel jeg personlig har erfart, og som også har vert nevnt i forelesing, er entreprenørskap. På mellomtrinnet var i vi i to år deltakere i en elevbedrift som produserte pyntegjenstander til et lokalt gartneri. Under selve ”gjennomføringen” må jeg ærlig innrømme at refleksjonen over hva dette gjorde med min utvikling ikke opptok meg i nevneverdig grad. I ettertid derimot, ser jeg mer og mer hva disse to årene faktisk har betydd. På samme måte som byggngeniøren vår, var jeg heldig å få en kobling mellom teori og praksis. I tillegg til selve produksjonen, drev vi med regneskap, søknadskriving, markedsføring og organisering.

Til tross for at jeg ikke fortsatte i pyntegjenstandindustrien gav denne erfaringen, et innblikk i hva som kreves i det virkelige vil – noe som var et kjærkomment avbrekk fra den vanlige skoledagen. Læreren som tok oss med inn i ”den virkelige verden”, er forøvrig samme lærer som jeg skrev om i fjorårets blogginnlegg ”Ein lærar eg hugsar godt”. Denne personen var også den første til å "utsette" meg for coaching som læringsstrategi – noe jeg vil komme tilbake til senere.

Et alternativ til denne type entreprenørskap er ulike reiseprosjekt. Det dreier seg mye om organisering og kan være alt fra en lengre klassetur til en kort ekskursjon. Slike reiser, fortrinnsvis de lengre, kan enten krones med å gjennomføre selve turen, eller de kan bygges inn i en fiksjon. Fellesnevneren er at elevene må ta tak i den virkelige verden for å finne reiserute, sette opp budsjett, prøve å forutse reèlle problemer osv.

Et tredje alternativ kan være å produsere en skoleavis. Her vil elevene kunne få ulike ”stillinger”, som må fylles for at avisprosjektet skal lykkes. Elevene får et lite innblikk i hvordan hverdagen kan utarte seg for medareidere i en avis – noe som kan være med på å gi en bredere forsåelse av det virkelige liv.

I mine øyne bør denne typen aktiviteter benyttes mye mer – igjen et spark til meg selv om hvordan jeg vil utvikle ”mine” kommende elever. Denne tanken er bygd på mine egne erfaringer som elev, student og i arbeid. Likevel er jeg relativt sikker på at dette vil danne et hovedrom i den verktøykassen av virkemiddel jeg vil benytte meg av som lærer. Hovedgrunnen, eller grunnene får jeg vel si, er enkle men også tydelige:

- Tverrfaglighet

- Virkelighetsnært


Læreren oppi dette….

I en skole der tverrfaglige og virkelighetsnære aktiviteter står sterkt, vil lærerens rolle bli en ganske annen en den tradisjonelle. Innføring av aktiviteter som er tverrfaglige og virkelighetsnære, fører barnet nærmere det virkelige liv. Dersom dette er/blir tilfelle i skolen bør kanskje også læreren forsøke å nærme seg den verden som er utenfor skolebyggningen. Med dette som utgangspunkt, kan det da være fristende å se hvordan ”virkeligheten” arbeider for å oppnå sine mål.

I mine øyne er skolen opptatt av resultater – resultater i form av kunnskaper hos elevene. Ute i den store vide verden krever både næringslivet og idretten resultater, henholdsvis i forhold til økonomisk profitt og sportslige prestasjoner. Fellesnevneren for at både skolen, næringslivet og idretten skal nå sine resultatmål er utvikling. I denne sammenheng snakker vi om utvikling i positiv retning – som også kan kalles forbedringer. Dette er blant annet beskrevet i Nils Arne Eggens Go`foten fra 1999.

14.november 2008 ble Marit Breivik tildelt prisen ”Kunsten å lede” (http://www.op.no/). Lederstilen hennes er innenfor det begrepet man kan kalle coaching (Hemmestad, 2003), som også er stigende i popularitet innenfor næringslivet (Ursin, 2006). Mine egne erfaringer med coaching er i det store og hele positive - positive i den forstand at jeg har tro på den som en strategi for å utvikle mennesker. Derfor har jeg lyst å lyst å ta en aldri så liten kikk ned i denne gryta med coaching i.


Coaching

I følge Stelter (2002) er coaching en utviklingsstrategi som omfatter veiledning, motivasjon og trening for å tilegne seg kunnskap. Coaching bygger på et konstruktivistisk læringssyn der hvert enkelt menneske, gjennom refleksjon og interaksjon med omgivelsene, konstruerer sin egen kunnskap.

Coaching handler om samtale mellom to eller flere personer. Coaching skiller seg likevel fra instruksjon, imitasjon og tradisjonell veiledning på den måten at coachen ikke er en ekspert. Denne ”mangelen” på fagekspertise er delaktig i å utjevne maktbalansen mellom coach og hovedperson(er). Utgangspunktet for enhver coach er at hovedpersonen(e) selv må skape fagkunnskapen. Denne fagkunskapen anngår hele personens liv og vice verca. Mye av fagkunnskapen bygger på følelser og kan dermed sees på som taus kunnskap. Å utvikle seg (skape fagkunnskaper) kan derfor i mange tilfeller være å gjenkjenne følelser og å sette ord på dem – og dette er hovedoppgaven til en coach (Stelter, 2002). Coacher finner man over hele verden (Ursin, 2006), men av norske eksempler er det, foruten Marit Breivik, verdt å nevne Egil Olsen, Ingebrigt Steen Jensen og Kjell Kristian Rike.


”Den nye skolen”

La oss nå prøve å gjøre et tankeeksperiment der man forener coaching med aktiviteter som kobler skolehverdagen opp mot det kommende arbeidslivet. Hovedmålet er å se en større kunnskapskonto hos hver enkelt elev - verktøyene for å nå dette målet er tverrfaglige og virkelighetsnære aktiviteter, samt en coachingbasert utviklingsstrategi fra lærerens side.

Hvis vi viderefører dette tankeeksperimentet er det også fristende å se muligheten i at elevene nå kan ha en samfunnsmessig nytteverdi. Ved at skolen involverer lokalmiljøets bedrifter og institusjoner, og at disse involverer elevene er det kanskje mulig å skape en symbiose. En symbiose der bedrifter og institusjoner gir elevene tverrfaglig og virkelighetsnære fagkunnskaper, mens elevene på sin side hjelper bedrift/institusjon med å nå sine mål.

En slik utviklingsmodell vil nok få mange kritiske fjellvegger å bestige – ”la barn være barn”, barnearbeid og mangel på ressurser. Men la oss ta en rask titt på vår egen historie og verden rundt oss. I forelesinger på HSH har vi selv hørt at skolen pr i dag er en oppbevaringsplass for barna mens foreldrene bedriver andre, mer eller mindre, lukrative aktiviteter. Tradisjonelt har barn og unge deltatt i lokalt arbeidsliv for at familien skulle overleve – sentrale forskrifter i arbeidsmiljøloven som regulerer arbeid for barn slik vi kjenner det i dag, kom først i 1998 (http://www.lovdata.no/).

I videregående opplæring i dag har stadig flere skoler inngått samarbeid med lokale bedrifter – noe som har ført til en kombinert teknisk og allmennfaglig utdanning (TAF). Hvorfor ikke strekke et slikt system ned til lavere alderstrinn som for eksempel ungdomsskolen?? Noen elever med en form for diagnose har allerede en slik form for utdanning/utvikling, så hvorfor ikke utvikle systemet??

For å fullføre tankeekspermentet vårt er dette kanskje slutten på (ungdoms)skolene – så en del av oss må rett å slett se seg om etter andre ting å gjøre enn ”verdens viktigste yrke”…..


Oppsummering

I dette innlegget har jeg prøvd å belyse noe av det jeg, personlig, tror er problemet med skolen i dag - nemlig elevene. Elevene er problemet i den forstand at mange har en "dårlig" innstilling ovenfor teori - en teori de ikke klarer å se nytteverdi i. Jeg har kommet med noen forslag til hvordan jeg tror dette kan utvikles og forbedres - for det er utvilsomt et forbedringspotensiale her. I mine øyne ligger det største potensiale til forbedring i inkludering - inkludering av lokalmiljøet....


Kilder

Eggen, Nils A. (1999) Gofoten.

Hemmestad, Liv. (2003) ”En kontektuell tilnærming til coaching” i ”Ballspill: egenart, trening og læring”. Oslo: Norges Idrettshøgskole

Stelter, Reinhard. (2002) Coaching – læring og udvikling. Psykologisk Forlag.

Ursin, Camilla (2006). Guide til coaching. http://www.dinside.no/

http://www.op.no/ – Sport. Lest 24.11.08.

http://www.kloken.no/ – Norsk Litteratur. Lest 24.11.08

http://www.lovdata.no/ – Arbeidsmiljølov, Sentrale forskrifter. Lest 25.11.08

www.udir.no – opplæringsloven. Lest 24.11.08

4 kommentarer:

Franny Maria sin pedagogikk blogg sa...

Hei Bertin:)

Dette var eit spennandes innlegg, du skriver på ein måte som gjera at eg havner heilt inni teksten, visst du skjønner. hehe

Var veldig kjekt å lesa om Coaching, ikkje noko eg har høyrt så veldig mykje om. Kunne vertfall ikkje så mykje om det.

Eg er heilt enig med deg, at ein må kunne bruka bedriftar i lokalsamfunnet.

Eg har vel sjølv ein gong spørt "kvifor må eg læra detta"? Eg trur det er viktig for elevane å sjå at dei kan bruka det dei lærar i praksis, og dette med å danna ei bedrift, verkar kjempe kjekt. Eg har aldri gjort det sjølv, så eg kunne tenkt meg å prøvd det ut i skulen.

Detter er eit tema som er relevant for yrket:)

Stå på vidare :)
-Franny

Bertin sa...

Tusen takk Franny - kjekt å høyre at det var interessant for deg.

Bertin

Gunnar sa...

Tjenare Bertin.

Synest du har skrive eit veldig intressant innlegg her om skulen og korleis ein skal gjera den meir verklighetsnær for elevane. Eg trur heilt klart at du har eit poeng i det du seier her at elevane treng sjå nytten i ting dei gjer. Det er difor veldig viktig å knytte undervisninga opp mot praktiske situasjonar.

Synest det du nevner kring elevbedrifter høyres veldig lurt ut. Kvifor ikkje gjennomføre eit slikt prosjekt med elevane så lenge ein kan knytte det opp mot faglege relevante ting.

Det eg syns er litt forvirrande med innlegget ditt er at du er innom veldig mange ting utan at eg heilt klarer å plukke opp den røde tråden i innlegget. Tenker då særleg på overskrifta di der det står"Skulen for fall" Kan ikkje sjå at du kjem direkte inn på dette. Meinar du at arbeidet ein gjer i skulen i dag er feil? Eller peikar du mot det du skriv om i forhold til elevbedrift, coaching o.l. som tiltak?

Må rosa deg for at du er ein av dei som skriv blogg med eigne meiningar. Dette gjer at innlegget ditt blir mykje kjekkare å lesa og fengar på ein heilt anna måte enn berre teori.Good.

Gunnar

Bertin sa...

Hei Gunnar og takk for kommentar!

Overskrifta skulle peike på sitatet og deretter på siste setning i heile innlegget. Men eg kjøper den Gunnar, at det kanskje blei litt utydelig.

Har vore inne å endra både overskrifta og litt i sjølve teksten. Håpar i alle fall at det ikkje er fullt så mange lause trådar igjen no...

Bertin